Polska prapremiera: 26 października 2019 roku
„Aida” to musical skomponowany przez legendę muzyki pop Eltona Johna do słów Tima Rice’a, jednego z najbardziej znanych autorów tekstów do licznych musicali. Autorami libretta są: Linda Woolverton, Robert Falls i David Henry Hwang, a oryginalna inscenizacja została wyprodukowana przez Disney Theatrical Productions. Miejscem akcji jest starożytny Egipt, a fabuła opowiada o zakazanej miłości Aidy, nubijskiej księżniczki wziętej do niewoli przez Egipcjan, i Radamesa, kapitana egipskiej armii zaręczonego z Amneris, córką faraona. Libretto jest oparte na operze Giuseppe Verdiego pod tym samym tytułem.
Premiera na Broadwayu odbyła się 23 marca 2000 roku i przez ponad cztery lata zagrano tam prawie dwa tysiące przedstawień tego tytułu. Musical otrzymał 4 nagrody Tony (m.in za najlepszą muzykę oryginalną), a „Time Magazine” zaliczył go do dziesięciu najlepszych produkcji teatralnych roku 2000. W recenzji magazynu „Entertainment Weekly” znalazło się zdanie: „To bardzo poruszająca i przejmująca opowieść.”
Po broadwayowskiej premierze inscenizacje tego tytułu pokazywane były w krajach na całym świecie – m.in. w Australii, Czechach, Holandii, Kanadzie, Korei, Japonii, Peru, Szwajcarii, a także na Węgrzech i we Włoszech – ale jak dotąd musical „Aida” nie był jeszcze wystawiany w Polsce. Polska prapremiera w Teatrze Muzycznym ROMA odbyła się 26 października 2019 roku. Otwarte przesłuchania do ról, na które zgłosiło się blisko pół tysiąca kandydatów, miały miejsce na przełomie marca i kwietnia 2019 roku. Na ich podstawie wyłoniony został czterdziestoczteroosobowy zespół aktorów, wokalistów i tancerzy, który występuje w tym spektaklu.
RECENZJE
„Spektakl perfekcyjnie precyzyjny” – Jacek Marczyński, Rzeczpospolita.
„Dzieło doskonałe” – Agnieszka Kledzik, Dziennik Teatralny.
„Uczta dla zmysłów” – Jakub Panek, Teatrdlawszystkich.eu.
„Musical na najwyższym poziomie” – Jerzy Doroszkiewicz, Kurier Poranny.
„Hipnotyzujący!” – Maciej Łukomski, Strefalifestyle.pl.
„..musicie zobaczyć!” – ELLE.
„Znakomity zestaw twórców (…) gwarantuje wysoki poziom widowiska. Musicale w Romie działają jak narkotyk. Kto raz spróbuje…” – Karolina Guzińska, Puls Biznesu.