UPIÓR W OPERZE to musical wszech czasów: w dniu 6 stycznia 2006 roku jego 7486 wystawienie na Broadwayu pobiło rekord należący wcześniej do musicalu „Koty”.
Premiera musicalu odbyła się w Her Majesty’s Theatre w Londynie 27 września 1986 oraz w Majestic Theatre w Nowym Jorku 9 stycznia 1988, gdzie grany jest do dziś.
Musical zdobył ponad 50 znaczących nagród teatralnych, m.in. 3 Olivier Awards i 7 Tony Awards, w tym dla najlepszego musicalu,
a także 7 Drama Desk Awards oraz 3 Outer Critic Circle Awards), w ostatnich latach otrzymał najbardziej prestiżowe z wyróżnień przyznawanych przez publiczność, Oliver Audience Award (2002).
Ocenia się, że musical UPIÓR W OPERZE obejrzało do tej pory ok. 80 milionów ludzi na całym świecie (całkowita sprzedaż biletów przekroczyła 3.2 miliardy dolarów).
Musical wystawiono do tej pory w ponad stu miastach ponad dwudziestu krajów na całym świecie, także w Nowe Zelandii, Korei, Meksyku,
Brazylii, Australii i Rosji.
Znany reżyser Joel Schumacher zekranizował musical w 2004 roku – kinowa wersja wyświetlana była w Polsce, a kompozytor unowocześnił dla filmu aranżacje orkiestry.
Album z premierową londyńską obsadą musicalu był pierwszą płytą musicalową w dziejach brytyjskiej fonografii, która weszła
na listę przebojów od razu na pierwszym miejscu, a sprzedaż ponad 40 milionów egzemplarzy uczyniła z „The Phantom Of The Opera” najlepiej sprzedającą się płytą z oryginalną obsadą w historii musicalu.
Produkcja oryginalnego musicalu wymagała każdorazowego udziału ok. 130 osób – obsady, muzyków oraz obsługi technicznej widowiska. Wersja objazdowa musicalu angażuje flotyllę 27 tirów. Przedstawienie wymaga 22 zmian sceny.
Musical UPIÓR W OPERZE oparty jest na powieści Gastona Leroux (1868-1927), której wpływ na kulturę popularną można ocenić na podstawie liczby ekranizacji filmowych. Poniżej wymieniamy ważniejsze adaptacje bezpośrednie powieści:
„Upiór w operze” (The Phantom Of The Opera) –
rok powstania, reżyser i odtwórca roli tytułowej:
1925 reż. Rupert Julian Lon Chaney
1943 reż. Arthur Lubin Claude Rains
1962 reż. Terence Fisher Herbert Lom
1983 reż. Robert Markowitz Maximilian Schell
1989 reż. Dwight H. Little Robert Englund
1990 reż. Tony Richardson Charles Dance
2004 reż. Joel Schumacher Gerard Butler
500 osób pracowało przy produkcji spektaklu
100 osób pracowało przy samych dekoracjach
13 tirów przywiozło dekoracje
2 m/s to prędkość, z jaką spada żyrandol
250 kg waży żyrandol
300 kg waży słoń
8 km frędzli użyto w sumie
150 kg pasmanterii
wykorzystano 50 peruk wykonano w teatrze
100 par butów uszyto w teatrze
300 kostiumów uszyto w teatrze
20 firm pracowało przy dekoracjach
1300 mkw. materiału zużyto na kostiumy
700 mkw. powierzchni ma kurtyna wagnerowska
Słoń do inscenizacji „Hannibala” w I Akcie dotarł do TM ROMA drogą powietrzną! (1 marca 2008 roku, godz. 8.35)
Spektakl (wraz z przerwą) trwa 2 godziny i 40 minut.